fredag 6. november 2009

Novelleanalyse

Dagsnytt

”Dagsnytt” er ei novelle skrevet av Anna Gavalda. Anna Gavalda er en fransk forfatter født 9. Desember 1970 like utenfor Paris. Derfor er novellen dagsnytt oversatt fra fransk. Novellen ”dagsnytt” kommer i fra novellesamlingen ”Eg vil at nokon skal vente på meg” som ble gitt ut i 2005.

I novellen dagsnytt, møter vi Jean-Pierre Faret. En Fransk vellykket familiemann med kone og barn. Han har en god jobb som salgsansvarlig hos Paul Pridault som er et fransk kjøttfirma. Novellen begynner med at Jean-Pierre sitter foran sin bærbare pc og vil skrive en slags rapport over hans dag. ”rapporten” starter med at vi får et innblikk i hvordan livet hans er. Et tydelig vellykket liv med familie, kone og en god jobb. Deretter begynner han å reflektere over hvordan hans dag har vært. Det blir en slags oppsummering over hva han har gjort. Her får vi vite at det har skjedd en bilulykke som kona frykter Jean-Pierre har vært utsatt for. Men hun får kontakt med han og hun blir lettet. Da han kommer hjem fra jobb får vi vite konsekvensene ved bilulykken og Jean-Pierre føler seg dårlig. Han sover dårlig den natten og ved midnatt skrur han på dagsnytt og der får han vite at en feilmanøver av en billist var grunnen til ulykken der 9 mennesker omkom. Billisten var Jean-Pierre.

Jean-Pierre blir framstilt i novellen som en vellykket mann. Han har en god jobb og kone og barn. Ekteskapet virker ikke særlig bra, men alt i alt er han en nokså vellykket mann. Når han får vite at han er skyld i at ni mennesker mistet livet blir han straks fylt med enorm skyldfølelse. Han får gjennom media følelsen av at hele verden retter seg i mot han på grunn av det som skrives i media. Han har ingen anelse på hva han skal gjøre. Og han prøver å skrive en slags rapport for å se om det hjelper.

Novellen blir fortalt i 1.person. Fortellerstemmen er Jean-Pierre og det gjør at vi får et sterkt innblikk i hans oppfatninger av det som skjer. Gjennom teksten er det bare Jean-Pierre som har betydning. Kone og barn blir også nevnt, men har ingen betydning for selve utfallet av teksten.

Som sagt er teksten bygd opp om hvordan dagen hans er. Den er skrevet i in medias res. Det vil si at den starter rett inn i en handling. Den handlingen er at Jean Pierre sitter foran dataen sin for å skrive om hvordan hans dag har vært. Deretter, i ”rapporten”, fortelles teksten i kronologisk rekkefølge. Fra start til slutt. Novellen ender med at han igjen er tilbake foran dataen sin og føler at han ikke har kommet noen vei med det han har skrevet. Som en sirkelkomposisjon. ”Eg er fortapt” ender novellen. Vi ser også et frampek. Kona til Jean-Pierre ringer til han og lurer på om han har vært innblandet i ulykken på motorveien. Det har han ikke vært, men senere får vi vite at Jean-Pierre var grunnen til at ni mennesker mistet livet i ulykken.

Novellen oversatt fra fransk så det er vanskelig å si om teksten vi leser er helt lik som forfatteren ville skrevet den. Men min oppfatning er at teksten er lettfattelig. Teksten er skrevet på nynorsk noe som gjør teksten mer dramatisk. Den får en bedre flyt og passer bedre til innholdet i novellen. Det er min mening om nynorske noveller. Språket er som sagt skrevet veldig lettfattelig og det er ikke noen spesielle metaforer eller symbol som har noen påvirkning for skrivemåten generelt.

Temaet er etter min mening skyldfølelse. Jean-Pierre blir framstilt som veldig sørgende og har skyldfølelse over at ni mennesker mistet livet på grunn av han. Temaet skyldfølelse kommer veldig godt fram i siste del av novellen. Den nokså vellykkede mannen Jean-Pierre opplever at livet hans plutselig blir snudd på hodet.

Jeg mener at ”dagsnytt” er en meget bra novelle. Skal sies at jeg måtte lese den flere ganger, men da jeg forsto innholdet og oppbyggingen mener jeg at det er en av de beste jeg har lest. Tema og skrivemåten fenger meg veldig. Forfatteren skriver veldig godt noe som gjør at jeg setter meg veldig lett inn i handlingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar